Livsmedel laddade med nyttigt fett

Author: | Posted in Kost No comments

Fett är kontroversiellt. Inte minst bland dietister finns det delade meningar kring hur mycket fett vi ska äta för att må bra och inte bli feta. Väldigt förenklat kan man säga att det handlar om ifall vi ska betrakta fett eller socker som det stora hälsoproblemet i vår tid. De flesta är dock ense om att det finns såväl nyttiga som mindre nyttiga fetter och att vissa livsmedel har gott om nyttigt fett. I den här texten ska vi bland annat ge tips på livsmedel med fetter som är bra för oss.

Minska risken för sjukdomar

Det är viktigt att ta till sig informationen när någon förklarar vilka fetter man ska äta, och varför. Fettkvalitén i vår mat har nämligen stor effekt på hur vi mår. Först och främst gäller det att undvika dåliga fetter. Så kallade transfetter som förekommer i hårt processade livsmedel är ett exempel. Fleromättat fett anses vara nyttigare än mättat fett. Avokado, olivolja, nötter och lax är exempel på livsmedel som har en hög halt av fleromättat fett. Även kött från djur som enbart ätit gräs har en hel del av denna eftertraktade typ av fett som antas minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Är kolesterol farligt?

På 1970- och 80-talet målades kolesterol upp som den stora hälsofaran. Kolesterol är ett fettliknade ämne som behövs i kroppens celler men det finns en koppling mellan höga halter och vanliga hälsoproblem. Äggula, njure och lever är livsmedel med mycket kolesterol. Idag ger forskningen inget entydigt resultat i frågan om kolesterol är nyttigt eller farligt. När det gäller fett, överhuvudtaget, är åsikterna ofta starka men det är viktigt att veta att det är vanskligt att dra tvärsäkra slutsatser. Att de livsmedel vi tog upp i föregående stycke är bra kost råder dock inga tvivel om. Lär dig laga trevliga rätter med fet fisk och avokado och gör nötter till ditt favoritgodis.

 

Add Your Comment