Antioxidanter förlänger livet

Author: | Posted in Kost No comments

Varför behöver vi antioxidanter? De motverkar oxidation, det vill säga bildningen av fria radikaler, som vi ofrånkomligt får i oss genom vår användning av syre vid andning och energiförbrukning. Antioxidanterna neutraliserar de fria radikalerna och finns i kroppen som enzymer och hormoner. Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta livsmedel som frukt, grönsaker och bär eftersom de också fungerar som antioxidanter. De fria radikalerna är nödvändiga för kroppens överlevnad, men eftersom de lätt förenar sig eller skapar kedjereaktioner måste det finnas något som kontrollerar dem, och det är här antioxidanterna kommer in i bilden.

Naturliga och färska kryddor och örter

Hur får vi i oss mest antioxidanter? De näringsämnen som fungerar som antioxidanter är vitamin E, vitamin C, riboflavin, karotenoider och selen. Även zink, mangan och koppar är viktiga eftersom de ingår i enzymer med antioxidativa funktioner. Bioaktiva ämnen som finns i frukt, bär, grönsaker och örter innehåller mycket antioxidanter. Vissa örter och frukter innehåller mer än andra. Naturliga kryddor innehåller mest och därför är det en mycket god idé att tillsätta torkad oregano, svartpeppar, timjan och kanel i maten. Färska örter kan man också slösa med i maten för att ta del av deras goda egenskaper. Prova att blanda i färsk mejram, persilja och salvia. Det blir både nyttigt och gott.

Ät choklad med gott samvete

Genom att utsätta din kropp för ett överskott av fria radikal åldras du i förtid. Kroppen klarar inte av att försvara sig och du får förhöjd oxidativ stress. Med åldern minskar även immunförsvaret och det blir svårare att skydda sig mot de fria radikalerna. Cellerna som är skadade av fria radikaler kan vara en bidragande faktor till olika sjukdomar som ökar med åldern. Därför är det viktigt att frossa i livsmedel som ger dig mycket antioxidanter. Förutom örter och kryddor innehåller även choklad mycket antioxidanter. Det ska dock vara ren choklad, ju mindre processad den är desto bättre. Bär är också en bra källa, samt nötter och grönsaker och frukt med starka färger.

Add Your Comment