Fördelarna med veckomatsedel

Author: | Posted in Kost No comments

 

Att använda sig av veckomatsedel för sina måltider har många fördelar, både ekonomiska, tidsmässiga och med avseende för hälsan. Veckomatsedeln kan man planera exempelvis under helgen för den efterkommande veckan, och sedan basera sina matinköp på den. Har du inte redan testat att använda dig av veckomatsedel så gör det nu! Här kommer några tips på fördelarna.

Family eating dinner at a dining table

Genom att planera vad man ska äta behöver man inte ägna så mycket tid åt att fundera ut en varierad kost under veckodagarna. Alla har nog varit med om att man kommer hem efter jobbet trött och hungrig. Det blir lätt att man stoppar i sig första bästa istället för en bra måltid. På nätet, exempelvis matklubben.nu, finns mängder av spännande och tilltalande recept. Har man allting förberett är det lättare att följa sin plan. Man vet redan vad man ska äta och har handlat hem allting vid veckohandlingen. Genom att veckohandla det man skrivit på sin inköpslista minskar dessutom risken för att man ska stoppa ner en massa annat onyttigt. Man impulshandlar inte i samma utsträckning och allt onödigt stannar på butikshyllan istället för att följa med hem till skafferiet eller kylskåpet. Den som vill bli hälsosammare och kanske gå ner i vikt tjänar definitivt på att planera sin kost. Det blir i regel även mer ekonomiskt då man dels inte handlar onödiga saker, och dels kan planera in en balans mellan billigare och mer lyxiga rätter utefter sin matbudget.

Tack vare veckomatsedeln ökar alltså chanserna för en bra och varierad kost, och en gladare plånbok. Du kan i lugn och ro söka upp recept med olika ingredienser, prova nya spännande recept och se till att du under veckan äter ett varierat utbud av råvaror, vilket kommer ge dig de näringsämnen din kropp behöver. Du riskerar inte att fastna i samma, tråkiga matmönster utan får chansen att bredda dina kostvyer! I planeringen kan du dessutom lägga in större matkok för att fylla frysen och förbereda matlådor. Risken för småätande minskar med väl planerade måltider. Likaså minskar du på den onödiga vardagsstressen då du har en plan och därefter kan ägna dig åt återhämtning, träffa vänner, läsa en bra bok i favoritfåtöljen eller något annat avkopplande.

Add Your Comment